Az egészségügyi szolgáltatók mindennapi munkájának középpontjában a páciensek biztonságos, magas színvonalú ellátása áll. Az adminisztratív terhek – különösen a HENYIR adatszolgáltatás havi szintű kötelezettsége – kapacitás, gyakorlat hiányában azonban gyakran jelentős időt és energiát vesz el attól, ami valóban fontos: a gyógyítástól.
A HENYIR-adatszolgáltatás egy összetett, technikai és adminisztratív lépésekből álló folyamat, amelyben a legkisebb eltérés is könnyen „sikertelen adatszolgáltatás” állapotot, hibakódokat a sikertelen adatszolgáltatás pedig az adatszolgáltatás nem teljesítést vagy hatósági megkeresést eredményezhet.
A HENYIR adatszolgáltatási kötelezettség bevezetése óta számos praxisvezető, egészségügyi szolgáltató fordult már hozzánk a legkülönfélébb késésekkel, panaszokkal, hibakódokkal amelyeket az adatszolgáltatással összefüggésben tapasztaltak, ezek közül az egyik legtipikusabb probléma miszerint:
- az ügyfél jelezte, hogy bár kitöltik a táblázatot, a rendszer mégsem fogadja el ” és próbálták módosítani de nem jártak sikerrel.
- az ügyfél az ESZENY -be történő belépést követően nem tud továbblépni a HENYIR felületre
- az ügyfél nem tudja értelmezni a kapott hibakódokat, vagy ha tudja is mit jelent nem tudja javítani tekintettel arra, hogy nem ismeri a megfelelő és helyes információt annak teljesítéséhez
- az ügyfél nincs tisztában a pontos szervezeti azonosítóval, szakma kóddal, szakma megnevezéssel, vagy ha tudja is helytelen formátumban kerül megadásra
- az ügyfél rosszul vagy helytelenül adja meg a személyre vonatkozó adatokat különösen a jogviszony típusát
- az ügyfél rossz szakma kódot, vagy FEOR kódot ad meg
Az ilyen és ehhez hasonló hibák elkerülése érdekében ezen blogcikkben szeretnénk néhány hasznos technikai segítséget nyújtani.
Az alábbiakban röviden és áttekinthetően összefoglaljuk a HENYIR adatszolgáltatás folyamatát lépésről lépésre, hogy könnyebb legyen eligazodni a rendszerben:
Bár a HENYIR adatszolgáltatás sokak számára csupán “egy Excel-táblázat feltöltésének tűnik” valójában komplex, több rendszerben zajló adminisztratív feladat, amelyhez szükséges az ESZENY felület rutinszerű használata, valamint az ANTSZ engedélyezésben, szakmakódokban, szervezeti egység azonosítókban és jogviszony típusokban való jártasság.
A gyakorlat azt mutatja, hogy a hibázási lehetőség sok, a sikeres feltöltéshez pedig precíz adatkezelés és rendszerismeret szükséges.
1. Előkészítés
Az adatszolgáltatás megkezdése előtt szükséges, hogy az alábbi adatokkal, információkkal tisztában legyünk, melyek ismerete nélkül nem teljesíthető az adatszolgáltatás:
- Szakma neve (amiben dolgozik)
- Dolgozó neve (viselt név, nem az EÜ tev. során használt)
- Születési hely
- Születési idő
- Alapnyilvántartás típusa
- Alapnyilvántartási szám
- FEOR kód
- Foglalkoztatás jellege
- Foglalkoztatás időtartama
- Jogviszony típusa
- Foglalkoztatás kezdete
- Foglalkoztatás vége
- Heti óraszám
- Önként vállalt többletmunka ténye
- Önként vállalt többletmunka havi óraszáma (ha vállal)
- Tartós távollét indoka
- Tartós távollét kezdete
- Tartós távollét vége
2. Belépés az ESZENY rendszerbe és a HENYIR felület megnyitása
A HENYIR adatszolgáltatás kizárólag az ESZENY rendszeren keresztül érhető el. Amennyiben korábban a szolgáltató még nem lépett be az ESZENY felületre első alakommal a Szervezeti egységet szükséges felvenni. Kizárólag akkor tud tovább lépni, ha a Szolgáltató rendelkezik felvett szervezeti egységgel.
3. Az excel-tábla kitöltése
A HENYIR adatszolgáltatás teljesítésére egy előre meghatározott Excel táblázat áll rendelkezésre amelynek letöltésére lehetőség van az ANTSZ honlapján. Ezt a táblázatot szükséges kitölteni. A tábla kitöltése során minden adatmezőnek meg kell felelnie a rendszer által elvárt formátumnak és karakterszámnak. Tipikus hibák: (nem megfelelő FEOR-kód hossz, szakmakód eltérés, alapnyilvántartási szám hiánya, hatályos szolgáltatás vagy közreműködés hiánya)
4. A táblázat feltöltése és a rendszer visszajelzése
Amennyiben úgy érezzük, hogy az Excel táblázatot sikerült pontosan a kért adatokkal, megfelelő formátumban kitölteni. Fel kell töltenünk a kitöltött táblázatot az ESZENY rendszerben található HENYIR adatszolgáltatás fül alatt. A sikeres adatszolgáltatás kizárólag a zöld „Sikeres adatszolgáltatás” státusszal igazolható. Ha a feltöltést követően a rendszer piros státuszt jelez, a hibakódok alapján meg kell keresni, javítani és újratölteni a hibás adatokat.
Kizárólag a “sikeres adatszolgáltatás” zöld státusz eredményez sikeres adatszolgáltatás teljesítést!
Ezen rövid összefoglaló alapján is látható, hogy a HENYIR adatszolgáltatás nem csupán egy táblázat feltöltés, hanem egy komplex szakmai adminisztratív, rendszerismeretet és teendőket igénylő folyamat.
Ha elakadnak, hibakódot kapnak, vagy nincs kapacitásuk végigvinni az adatszolgáltatást, azt javasoljuk, ne kockáztassák a Kormányhivatal által kiszabható bírságot forduljanak bátran a MedLegal Consulting csapatához! Segítünk Önöknek is a HENYIR adatszolgáltatás teljesítésében legyen szó eseti jellegű adatszolgáltatás teljesítésről (Kormányhivataltól kapott felszólítás okán) vagy havi rendszeres jellegű HENYIR adatszolgáltatás ügyvitelről egyaránt.

